2017. március 6., hétfő

21. századi készségek

    A 21. századi készségek közül a kritikai gondolkodást választottam. Egyrészt azért, mert véleményem szerint ez nagyon fontos és elengedhetetlen ahhoz, hogy olyan emberek legyünk, akik tenni akarnak magukért, a hazájukért, egy jobb világért. Másrészt leendő történelem szakos tanárként tudom, hogy a történelem ismerete mentén csak a kritikai gondolkodás segítségével lehet a jelenre vonatkoztatva bizonyos következtetéseket levonni. 
    Véleményem szerint ez, hogy nem fektet megfelelő hangsúlyt a kritikai gondolkodás fejlesztésére, egy nagyon fontos hiányossága a jelenlegi oktatásnak. Mindenképpen meg kell adni a gyerekeknek a lehetőséget arra, hogy kérdezhessenek, kifejezhessék nem tetszésüket, észrevételeiket - ésszerű érvekkel megindokolva. A történelemtanároknak kifejezetten nagy a felelősségük, ugyanakkor igen széles eszköztár áll rendelkezésükre. Nagyon potensek lehetnek a kritikai gondolkodás fejlesztésében azok a feladatok, melyek során 1-1 csoport nézeteit, véleményét kell képviselniük (pl. magyar reformkor tárgyalásakor), s ennek keretében érvelniük, képviselniük kell a megadott irányt, s reagálniuk kell a szembehelyezkedő csoport érveire. A feladat során a diákoknak a már tárgyalt anyagrészből ki kell választaniuk a számukra releváns információkat, azokat megfelelően kell rendezniük és használniuk ahhoz, hogy egy értelmes diskurzus alakuljon ki. Ezenkívül az ehhez hasonló szituációs feladat során nem csupán a kritikai gondolkodást lehet fejleszteni, hanem a kommunikációs készséget vagy éppen a csapatban való együttműködés készségét is. 
   Természetesen nem csupán a történelem órán szükséges a kritikai gondolkodás fejlesztése, azonban ez az én területem, ezért hoztam innen ezt a rövid kis példát. 

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése